Agencja - Digital Marketing - Performance Marketing - Kampanie Płatne - Facebook - Instagram - Linkedin - TikTok
Blog

Trendy w marketingu na 2024 rok

Nowy rok, nowe trendy? Chodź osobiście uważam, że zmiany w trendach są bardzo płynne i jest to raczej ewolucja, a nie rewolucja to warto przyjrzeć się w jakim kierunku zmierza digital marketing i na czym warto się skupić w 2024 roku. Zebrałam dla Was kilka trendów, które będą kształtować podejście do marketingu w najbliższym czasie.

Trendy w Marketingu na 2024 rok

AI nadal na fali! 

Sztuczna inteligencja (AI) będzie odgrywać coraz większą rolę w marketingu. Od lat mówi się o rozwoju sztucznej inteligencji, jednak to 2022 rok i pojawienie się ChatGPT całkowicie zrewolucjonizowało nasze podejście do używania narzędzi opartych na AI. Z jednej strony jesteśmy bombardowani informacjami jak AI zrewolucjonizowała rynek, usprawniła prace, a nawet jest zagrożeniem dla niektórych grup zawodowych, z drugiej strony z własnego doświadczenia obserwuję jak wiele firm boi się wdrożenia narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, a wręcz zakazuje ich używania pracownikom na służbowych komputerach. 

 Uważam, że 2024 to będzie kolejny rok oswajania i wdrażania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i odkrywaniu ich potencjału. Najczęściej będziemy ją wykorzystywać do automatyzacji zadań, personalizacji komunikacji z klientami oraz analizy danych.

 Według badania przeprowadzonego przez IPSOS w Polsce 34% firm korzysta z co najmniej jednego narzędzia opartego o AI, wydawać by się mogło, że to sporo, ale porównując te dane na tle innych europejskich krajów, nie wyglądają one już tak imponująco. W Czechach 61% firm deklaruje używanie AI, w Austrii 51%, a w Szwecji 50%. 

 Obecnie najczęściej używamy AI do automatyzacji komunikacji z klientem. Chatboty działają coraz lepiej, a ich największą zaletą jest to, że w przeciwieństwie do pracowników nigdy nie śpią i nigdy nie mają przerwy. Konsumenci tak bardzo przyzwyczaili się do natychmiastowych odpowiedzi, że rezygnacja z automatyzacji może spowodować, że stracisz część potencjalnych klientów. 

 Segmentacja klientów to kolejne pole, na którym sztuczna inteligencja jest szeroko wykorzystywana przez specjalistów od digital marketingu. Analiza predykcyjna pozwala na segmentacje klientów pod względem ich cech i zachowań, a algorytmy uczenia maszynowego pomagają przewidzieć, które grupy klientów prawdopodobnie zainteresują się konkretnymi produktami lub usługami. AI umożliwia integracje i analizę danych z wielu źródeł, dostarczając specjalistą gotowe do interpretacji raporty, co oszczędza mnóstwo czasu i pozwala skutecznie analizować i monitorować efektywność działań marketingowych.

 Wykorzystywanie sztucznej intaligencji bez względu na to czy prowadzisz dużą firmę, czy jesteś freelencerem na jednoosobowej działalności gospodarczej daje Ci ogromną przewagę konkurencyjną, więc jeśli jeszcze nie wdrożyłeś rozwiązań opierających się na AI w twojej firmie to koniecznie zrób to w 2024 roku. 

Personalizacja- marketing nakierowany na użytkownika 

W 2024 firmy będą skupiać się na dostarczaniu treści i ofert dopasowanych do potrzeb i preferencji poszczególnych grup klientów. Jest to szczególnie ważne w kontekście inflacji i płynących z niej zmian w zrachowaniach zakupowych konsumentów, o czym pisałam więcej w poprzednim wpisie. 

 Marketing nakierowany na użytkownika to podejście, które koncentruje się na potrzebach i preferencjach poszczególnych klientów i konsumentów. Firmy, które stosują ten rodzaj marketingu, starają się dostarczać treści i oferty, dostosowane do indywidualnych zainteresowań i potrzeb swoich odbiorców. Zanim zaczniemy projektować komunikacje swojej marki, warto zidentyfikować do kogo trafiamy, ile mamy grup klientów. Czy nasz klient i konsument to ta sama osoba?

 Najłatwiej wyjaśnić to na przykładzie produktów dla dzieci – naszym konsumentem jest dziecko, ale klientem jest najczęściej rodzic, który kupuje dany produkt dla dziecka, dlatego musimy zadbać o te dwie grupy. Mamy dziecko, któremu musimy zaoferować dobrej jakości produkt, w przypadku niemowląt taki, który będzie bezpieczny, delikatny i odpowiedni dla malucha, w przypadku starszych dzieci musimy zadbać również o design dostosowany do grupy wiekowej. Z drugiej strony mamy naszych klientów, czyli osoby, które kupują dany produkt dla dziecka, więc musimy zadbać również o ich potrzeby, na przykład przez usługi doradcze, z których chętnie skorzystają przyszłe mamy, czy tworzenie wartościowego contentu. Wyjściem na przeciw klienta w tym przypadku będą też programy lojalnościowe czy zniżki wynikające np. z posiadania karty dużej rodziny. 

 Niemal w każdym biznesie mamy kilka rozdzielnych grup klientów, dlatego bardzo ważne jest ich zidentyfikowanie i dostarczenie poszczególnym grupą odpowiednich komunikatów marketingowych. Tak na prawdę to zagadnienie łączy się z wykorzystywaniem AI i zaawansowanej analizy danych, ponieważ im więcej wiemy o naszym kliencie tym bardziej możemy dostosować komunikacje do jego potrzeb, a to nie tylko zwiększa zaangażowanie, ale także buduje trwałe relacje z klientami, zwiększając tym samym ich lojalność wobec marki. 

UGC i Mikroinfluencerzy rządzą 

Współpraca z mikroinfluencerami i większy nacisk na autentyczność oraz zaangażowanie zamiast wielkich zasięgów to nowa tendencja, którą powoli obserwujemy od 2023. User generated content (UGC) to treści generowane przez użytkowników. UGC to opinie, recenzje, testy, wpisy na forach i grupach, komentarze, a nawet aktywności w social mediach zawierające wzmianki o naszym produkcie lub usłudze. 

Udział contentu tworzącego przez użytkowników stale rośnie, głównie przez rozwój platformy TikTok oraz podejścia gen Z do influencer marketingu. Młode pokolenie nie chce już tylko podziwiać idealnych influencerów żyjących nierealnie idealnym życiem. Gen Z to pokolenie content kreatorów, którzy chętnie dzielą się swoją opinią o produkcie, a UGC to najbardziej autentyczna forma ionformacji o produkcie, która buduje zaufanie wśród potencjalnych klientów do marki. Jest to także cenne narzędzie marketingowe, które może przyczynić się do zwiększenia zasięgu i wiarygodności marki poprzez udostępnianie prawdziwych historii i opinii. 

 W 2024 Warto wykorzystywać UGC poprzez aktywne zachęcanie użytkowników do dzielenia się swoimi doświadczeniami związanych z marką, produktem lub usługą oraz podejmowanie współprac z mikroinfluencerami. Wzrostu udziału contentu tworzonego przez użytkowników możemy też osiągnąć poprzez konkursy, hashtagi zachęcające do udostępniania treści czy tworzenie platform, gdzie konsumenci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i opiniami. Ponadto, istotne jest monitorowanie i odpowiednie zarządzanie UGC, aby wykorzystać pozytywne treści i skutecznie reagować na ewentualne negatywne opinie. 

Prywatność danych nadal w centrum uwagi

Dynamiczne zmiany w przepisach, regulacje prawne, takie jak ePrivacy Regulation, mają na celu jeszcze bardziej szczegółowo regulować kwestie związane z ochroną prywatności online, w tym z third-party cookies, śledzeniem online i wykorzystywaniem danych w komunikacji marketingowej. Nowe przepisy z roku na rok zmieniają krajobraz digital marketingu, zmuszając firmy do większej przejrzystości, uwzględniania prywatności użytkowników i poszukiwania innych metod personalizacji i targetowania bez wykorzystania third-party cookies. 

 Większe są też oczekiwania konsumentów dotyczące ochrony prywatności danych, co wymaga ścisłego przestrzegania przepisów i transparentności w obszarze danych zbieranych o użytkownikach. Jeden niewłaściwy krok w tym temacie może twojej firmie przynieść kłopoty prawne oraz utratę całej rzeszy obecnych i przyszłych klientów

 Na pewno zmiany w zakresie wykorzystywania danych osobowych będą definiowały przewagę konkurencyjną firm w 2024 roku, elastyczność i gotowość do dostosowania się do zmian są kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej.


Źródła:

  • „ChatGPT w mediach 27.12.22-30.04.23” PSMM Monitoring & More
  • „European enterprise survey on the use of technologies based on artificial intelligence” IPSOS

Skorzystaj z darmowej konsultacji, poznaj nas lepiej.

Skontaktuj się z nami

Chcesz podjąć współprace? Masz dodatkowe pytania? Umów się na bezpłatną konsultacje, na której porozmawiamy o marketingu Twojej firmy. 

Twój cyfrowy sukces zaczyna się Teraz

NAPISZ DO NAS

kontakt@digitalize.pl

Porozmawiajmy

731 158 119

Copyright © 2024 digitalize.pl.